De marktomstandigheden blijven vooralsnog heel moeizaam voor Ahold, denkt analist Fernand de Boer van zakenbank Petercam. Consumenten in Nederland hebben nu al voor het zoveelste jaar minder te besteden en er is sprake van flinke inflatie, vooral in fruit en groente.
De Boer verwacht een beperkte omzetgroei en een flink lager operationeel resultaat, als Ahold donderdag voorbeurs de boeken over het tweede kwartaal opent.
De Boer vreest ook voor de resultaten van Ahold in verband met de sterke groeicijfers van Lidl, die onlangs bekend zijn geworden. “Je kan niet zeggen dat ze er echt door geraakt worden, maar als er een heel hard groeit, zal de ander minder snel groeien.” Door de stijgende prijzen voor voedsel, vooral voor verse producten, gaan consumenten veel meer op zoek naar goedkopere alternatieven, binnen of buiten Albert Heijn. Dat zal de keten wel voelen, denkt de analist.
Marge ook lager in VS
In de Verenigde Staten heeft de supermarktonderneming mogelijk juist last van het ontbreken van enige inflatie. Ook daar zal de marge net iets lager liggen. “Er is daar gewoon geen operationele leverage”, aldus De Boer.
Gemiddeld verwachten analisten dat de omzet van Ahold in het tweede kwartaal met 1,6 procent is gestegen tot 7,8 miljard euro. De nettowinst zou 14,8 procent lager uitkomen op 208 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat bedraagt naar verwachting 321 miljoen euro, tegen 326 miljoen euro in het tweede kwartaal vorig jaar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl